Tuesday 7 June 2011

janji hanya tinggal janji



malam ini kurasa malamku kelam tanpa bintang dan bulan yang menerangiku.  hatiku menangis, namun mataku sudah tidak mampu mengeluarkan airmata.  empangan airmtakun sudah lama kekeringan, hatiku juga sudah lama terluka, namun luka itu sedah bertambah dalam dan mungkin terlalu sukar untuk diubati lagi.. Ya Allah, begitu besar dugaan yang engkau berikan kepadaku..  kali ini bukan sahaja airmata kesedihan dan kekecewaan yang mengalir.  airmata kehampaan dan juga kesakitan turut sama bertandang di hatiku yang makin rapuh ini.

      jika dulu dia pernah berjanji kepadaku ingin menunggu dan akan setia menungguku sampai bila, dia takkan berputus asa menunggu aku membuka kembali ruang dihatiku untuknya.  namun sudah lupakah dia semua janji2 itu.  kenapa malam ini dia ingin meninggalkanku? tak sanggupkah dia menungguku? tidak setiakah dia dengan kata2nya.. aku yang bagaikan orang bodoh yakin yang dia akan menungguku. namun kenapa semua ini harus berlaku.  dengan ujian yang hanya sebesar kuman dia sudah tidak sanggup bertahan.  namun, dia fahamkah perasaan aku ini yang sering kesakitan dan kesedihan.  dia lupakah yang dia yang memulakan segala permasalahan yang membawa kepada perkelahian dan berakhir dengan perpisahan? sudahkah dia lupa.  

     sudahkah dia lupa betapa aku sudah berkorban demi kebahagiaan kami? yea aku tidak nafikan yang dia juga banyak berkorban demi kebahagiaan kami, snaggup bersabar dengan sikapku yang cemburu buta, yang degil, keras hati, keras kepala, panas baran.  pendek kata dia telah banyak bersabar mempunyai teman wanita yang banyak kelemahan berbanding dengan kebaikan,  namun, bukankah sudah aku pesan diawal perkenalan kami yang aku memang banyak kelemahan dan tidak mungkin mampu membahagiakannya.  namun, kenapa dia sanggup menerima dan melakukan ini semua padaku.?  sudahkah dia berubah hati? aku cuma ingin melihat sejauh mana dia sanggup menunggu aku dengan sabar dan penuh setia, namun.. harapan hanya tinggal harapan dan janji hanya tinggal janji..

    

3 comments: