Thursday 16 June 2011

Realiti sebuah cinta


        kita manusia yang takkan pernah lari dari perasaan ingin mencintai dan ingin dicintai.. perasaan cinta itu begitu halus yang bisa meresap keseluruh jiwa dan hati kita.. tak salah jika kita ingin menyintai dan dicintai kerana berkasih sayang itu adalah lumrah.  dan bila kita gagal dalam bercinta, ingatlah kita masih ada keluarga, kawan-kawan dan yang penting, kita masih ada  yang menyayangi dan mengasihi kita lebih dari kita menyayangi diri sendiri, Allah s.w.t.. walaupun kita gagal dalam bercinta, kita sepatutunya rasa bersyukur, kerana Allah tiupkan perasaan kita dengan perasaan ingin berkasih sayang, jangan pula kita mengambil langkah nekad dengan melakukan perkara yang dilarang akibat putus cinta.. 

         Ingatlah, cinta itu kita boleh ibaratkan sebagai seekor rama2 yang berterbangan ditaman yang indah. kita terlalu inginkan rama2 yang cantik dan indah itu.  namun, makin kita kejar, makin jauh ia akan lari meninggalkan kita, tapi bila kita mula tidak menghiraukannya, ia akan datang pada kita dan akan singgah dibahu kita.  kawan2, tidak menghiraukan bukan bereti kita mengalah dalam mengejar cinta, tapi kita cuma memberi ruang untuk diri kita mengenali dan menyintai diri kita dahulu, sebelum kita menyintai orang lain..  

         Apa yang berlaku mungkin ada hikmah tersembunyi yang kita tidak pasti apa yang akan berlaku.. teringat kembali kisah seorag wanita dengan pokok kaktus.  setiap malam wanita itu menangis ingin dihadiahkan pokok bunga yang cantik dan seekor rama2, siang malam dia berdoa.. suatu malam, ada seorang hamba Allah yang meninggalkan pokok kaktus bersama beluncas didahan di hadapan rumahnya, betapa hampanya perasaan wanita itu.. (lain yang diharapkan, lain yang dapat) dia bersedih dan murung, tanpa mengetahui akan hikmah yang tersembunyi.  suatu hari, kaktus itu telah mengeluarkan bunga yang cukup cantik dan beluncas juga telah menjadi seekor rama2 yang cukup indah ciptaannya.. kadang2 awk lambatkan memberi apa yang kita inginkan kerana hanya Allah yang tahu bila saat yang sesuai kita diberikan anugerah sebegitu, begitu juga halnya dengan cinta.

          jadi, jika anda gagal dalam bercinta, atau anda keliru membuat pilihan cinta anda, ingatlah satu perkara, cinta tak bermakna kita memliki, biarkan cinta itu bebas berterbangan ibarat burung yang bebas terbang di langit.. -wallua'lam

pesanan tuk my 'mr.moon':
ingatllah mr.moon apa yang berlaku akan ada hikmah..
kita hanya perlu yakin dengan janji Allah..
yakinlah sebagaimana aku juga yakin dengan perjalanan yang Allah tentukan untukku.
jika sphere bukan dijodohkan untukkmu, 
sejauh mana dikau mengejar, takkan jua dapat dikau gapai, andai dia ditakdirkan untukmu,
sejauh mana engkau lari, ia akan hadir di saat dikau hulurkan tanganmu..

1 comment: