Saturday 10 November 2012

Salasilah keturnan (bloodline)


Masa aku masih kanak-kanak, emak, makcik serta atuk dan nenek aku seringkali menceritakan salasilah keturunan aku.  Mereka seringakali memberitahu aku dan semua adik serta sepupu aku yang lain, bahawa darah  kami mengalir darah raja.  Waktu tu aku seronon mendengarnya. (budak-budak suka cerita mitos) seronok bila cerita puteri diceritakan kepada kami. Walhal, aku tidak percaya dan menganggap yang semua cerita yang mereka ceritakan hanyalah dongeng semata-mata.  Sekadar untuk menambah rencah dalam penceritaan. Dan bila dah meningkat dewesa ni pulak, tak pernah aku bertanyakan kesahihan cerita tersebut kepada sesiapa pun, walau pada emak.

Namun, semuanya berubah.  Minggu lepas, sesuatu yang tidak diingini telah berlaku.  Sulit untuk aku ceritakan. Dan saat itu juga baru aku tahu kesahihan cerita sebenar.  Moyang aku adalah raja yang telah meninggalkan kerajaannya untuk mengelak dari di bunuh komunis saat itu.  At first, aku fikir, moyang aku ni pengecut, lari dari kekalutan. Tapi, skrang aku realize, beliau kena melakukannya demi menjaga keturunan.  Mak selalu cakap, arwah moyang aku kacak orangnya. berdarah bugis. No wonder, atuk aku hensem. mak aku hidung ala-ala ikan todak. =p (cuma aku je yang tak berapa cantik, dah tercampur banyak darah. haha)

Moyang aku adalah, atuk kepada atuk aku. Dan atuk aku tu pulak, ayah kepada mak aku.  Untuk pengetahuan, aku hanya gadis biasa yang membesar di kampung, cuma cerita aku kali ini sekadar untuk berkongsi, dan mungkin, generasi aku nanti boleh tahu tentang salasilah keturunan mereka. Setiap orang pasti ada rahsia keluarga, sama macam aku, aku rasa xsemua perlu tahu. So, kat sini, tak ada sesiapa pun yang kenal aku, yang ada pun maybe beberapa kerat je (tu pun belum tentu baca blog aku) 

notakecil: Aku ingin sekali cari saudara moyang aku. Andai sahaja aku mapu search kat google. =p

No comments:

Post a Comment