Thursday 20 September 2012

| aku dan mimpi |



     Ada sesetengah yang mengatakan mimpi itu mainan tidur. memang indah mimpi jika kita bermimpikan sesuatu yang kita suka atau harapkan, namun tak semua mimpi akan mengikut kehendak sang pemimpi.  pendek kata akan ada pelbagai reaksi dari sang pemimpi apabila tersedar dari hanyutan mimpi.  ada yang tersenyum, ada yang menggigil, dan ketinggalan ada yang tergelak besar.  bermacam-macam respon dari sang pemimpi jika kita membahaskan isu mimpi.  Namun, persoalannya adakah mimpi itu petunjuk atau sekadar selingan malam kita yang hanya singgah untuk seketika?

     Semalam yang panjang dan aku dikejutkan oleh mimpi yang panjang, mimpi yang tidak pernah aku alami sepanjang usia aku.  Apakah maksud mimpi tersebut? Dan pabila aku tersedar dari lenaku, aku bangkit dan termenung sejenak. Namun, aku tidak pernah rasa perasaan seperti itu.

     Dalam mimpiku aku berjubah, bertudung labuh dan berpurdah.  Sesungguhnya perubahan itu adalah dari kehendak hatiku sendiri, dalam mimpiku aku berkira-kira mahu menambah koleksi purdahku.  Aneh, namum itu lah hakikat mimpiku.  Cukup mendalam maksudnya, Jika akal waras berfikir, aku sudah tahu apa yang perlu aku lakukan.  Namun, kehendak dan naluri bercanggah dengan pemikiran.  

    Siapa tidak mahu berubah ke arah yang lebih baik? Setiap orang impikan perkara yang sama.  Namun, aku doakan moga Allah tiupkan semangat dan kecekalan untuk menjadi yang lebih baik dari semalam. Doaku untuk kita semua. Semua umat Islam, moga kita tetap teguh bersatu walau ombak dan badai mencemburui. Wassalam. 

1 comment:

  1. salam ukhuwah, nice blog..i've done followed u..dont forget to visit mine as well =)..do follow my blog to support me! this is my blog skasstory.blogspot.com =)

    ReplyDelete